Podziemia Chicago www.szlakiempodrozy.pl

Podziemia Chicago

Podziemia Chicago to tworzące fascynującą opowieść miejsce, które jak w soczewce odbijają realia miasta z czasów panowania w nim słynnej mafii. Budująca swego czasu skrytą pod powierzchnią tajną linię kolejową, dała tu upust swoim ogromnym aspiracjom. Ale nie tylko… Nie brakuje tu bowiem historii o niezwykłym laboratorium, w którym eksperymentowano z bronią atomową oraz robiącej wrażenie do dziś sieci tuneli Pedway.

Wyobraźcie sobie chicagowski początek XX w. Leżące nad jeziorem Michigan miasto niewiele miało w sobie z dzisiejszej wielkiej metropolii. Ale nie oznacza to, że nie stwarzało ludziom perspektyw… Tu jednak w przeciwieństwo do przybywających wcześniej imigrantów, liczących na swój „”american dream”, jako pierwsi udowodnili to lokalni mafiozi, na czele z tym największym – Alem Capone.

Chicagowska mafia, która opanowała miasto niemal w 100%, do pewnego czasu nieskrępowana korzystała z możliwości jakie oferowały jej nielegalnie prowadzone, przy najważniejszych ulicach, bary i kasyna Ale do czasu… Słynna policyjna grupa o nazwie „Nietykalni” wreszcie wzięła na cel nielegalny proceder wywodzących się z Italii gangsterów. Rozpoczynając naloty na interesy króla przestępczego świata, pewnie nie spodziewała się, że ten tak szybko wymyśli, jak chronić swe imperium.

Jak to zwyczaj bywa, najlepsze rozwiązania są zawsze tymi najprostszymi. Co więc należy zrobić by jednocześnie móc dalej prowadzić swe interesy, a jednocześnie ochronić się przez policją i konkurencyjnymi grupami przestępczymi? Zejść im z oczu. I to dosłownie…

Chicago – podziemnie miasto mafii

Al Capone ruszył więc do stworzenia sieci tuneli pod Chicago. Te służyć mu miały nie tylko do spektakularnych ucieczek, ale również stworzenia siatki dystrybucji nielegalnego, w czasach prohibicji, alkoholu. Wykorzystując do tego podziemia spelunki Jack’a McGurn’a pseudonim „Karabin Maszynowy”, począł robić wielki biznes.

W tamtych czasach wielokrotnie Al Capone widywany był w lokalu „Green Mill” – ”Zielony Młyn”. Otwarty w 1907 r i z czasem przemianowany na nową nazwę lokal stał się miejscem szczególnym. Przychodząc tu Capone siadał zwykle w ulubionej loży, omiatając wzrokiem obydwa wejścia. Ale nie to było tu najważniejsze. Znacznie istotniejsza rolę odgrywały podziemia knajpy…

To tam kwitnął hazard i prostytucja. Mało tego, tuż za długim barem znajdowało się wejście do podziemnej infrastruktury, tworzącej tu tunele ewakuacyjne, z których korzystano w trakcie policyjnych nalotów. Ale nieproszonym gościom dostać było się tu nad wyraz trudno. Zainstalowane wówczas środki bezpieczeństwa, główne masywne drzwi z solidnymi zamkami były nie do pokonania dla intruzów. Część miejsca pod lokalem zajmowała słynna garderoba, którą podczas swych występów wykorzystywały pracujące tu artystki i tancerki. Korytarze ciągnęły się jednak dalej. Oddzielona, przez solidne drzwi przestrzeń, łączyła się z prywatnymi przestrzeniami, w których kwitnął hazard. Co więcej Al Capone urządził tu również prywatne pokoje dla gości VIP, w których urządzano wielkie imprezy. Główny korytarz stanowił także kanał przemytu alkoholu w Chicago. Tunele prowadziły m.in. do sali klubu „Aragon”, znajdującego się po drugiej stronie ulicy.

Labirynt tuneli odwiedzali także inni przestępcy. Jak choćby George „Bugs” Moran, stojący na czele konkurencyjnej dla Capone grupy „North Side Gang”.

W 1927 r. biznes Ala Capone był wart miliard $, a pieniądze przechodziły przez miasto właśnie pod ulicami Chicago. W trakcie dekady mafiozo dzięki sekretnym przejściom zbudował imperium. Aż został aresztowany…

Podziemne Chicago przez lata kusiło nielegalnymi barami. Szczególnym miejscem były tunele prowadzące do melin dzielnicy Levi. Wąskie schody z drewna do dziś pozwalają zagłębić się w fascynujący przez lata świat. Kamienne ściany, podparte drewnianymi deskami stały się areną hazardowych gier nie tylko dla dla ubogich. W zlokalizowanym tu ekskluzywnym kasynie dla tych z wypełnionymi portfelami, częstymi gośćmi byli także politycy.

Niemal wszystkie tutejsze tunele zaczęto drążyć ok. 1900 r. Kilka lat później ciągnęły się już na długość 6 przecznic na zachód, oraz 2-3 ulic na północ i południe. Co zrozumiałe ułatwiały ucieczki. Dziś są już zamurowane, choć ostały się pozostałości dopijanych w pośpiechu, rozbitych butelek whiskey.

Podziemna linia kolejowa Chicago

Mafia w Chicago podejmowała szereg różnych działań „biznesowych”. Nierzadko we współpracy ze skorumpowanymi politykami, którzy wydawali dla mafii korzystne decyzje. Tu jednak było inaczej… Budowa tajnej linii kolejowej pod śródmieściem., która ruszyła w 1899 r. był kluczowa inwestycją mafii, która musiała pozostać tajemnicą.

Do dziś zagadka pozostaje, jak udało się to utrzymać w sekrecie? Owszem sprzęt do drążenia tuneli wsadzono przez piwnicę karczmy, a wydobywaną ziemię wynoszono w beczkach. Ale żeby w całkowitej tajemnicy… Tymczasem, udało się. Jedyne wejście do niej znajdowało się bowiem tyłach domu towarowego Macy’s, skąd można było zejść pod State Street.

Wykopane wąskie jamy kopano tak, by tunel dopasować do wąskich wagoników elektrycznych, którymi rozwożono ładunki narkotyków, dostarczano wiadomości, czy podłączano nielegalne linie telefoniczne. O tym jak dobrze je tworzono niech świadczy fakt, iż przetrwały do dziś mimo pędzących dziś po mieście ciężkich pojazdów.

Podziemny tunel w Chicago www.szlakiempodrozy.plPodziemny tunel Chicago; źródło: Wikipedia

Wydrążone ponad 100 lat temu tunele do dziś leżą 12 m pod ziemią. Pierwotnie, gdy w l. 70 XIX w. przez ulice Chicago przejeżdżały wozy, i przechadzali się ludzie transport opału realizowano dołem. Ogromny tunel łączył ulicę w śródmieściu i domy towarowe, trafiając wreszcie na południe miasta. Dla mafii okazał się idealnym systemem, łączącym ludzi z jaskiniami hazardu w dzielnicy Levi, dzięki któremu korzystając z kolejki rozwożono nielegalny alkohol po mieście.

Przecinające się tunele pod Chicago przed 1906 r. www.szlakiempodrozy.pl

Przecinające się tunele pod Chicago przed 1906 r.; źródło: Wikipedia

Po raz ostatni pociągi towarowe wyjechały na tory w 1959 r. Zapomniane spoczywały pod ziemią aż do 1992 r. kiedy to wbijający drewniane pale do rzeki Chicago pracownicy przypadkowo przebili dach tunelu. Natychmiastowe jego zalanie, wraz z połączonymi go budynkami spowodowały w Chicago straty oszacowane na 2 mld $.

Stare podziemne tunele w Chicago www.szlakiempodrozy.plStare podziemne tunele w Chicago; źródło: Wikipedia

Pod jeziorem Michigan

W poł. XIX w. port nad jeziorem Michigan służył do obsługi towarów, dzięki któremu Chicago stało się swoistym tranzytowym. Lepszej działalności mafia nie mogła sobie wymarzyć… Ale nawiedzające akwen sztormy były na porządku dziennym. Dość kłopotliwe zważywszy na wielkie pieniądze, które dzięki temu zarabiano.

Ale, przecież zawsze można coś wymyślić… Do swoich celów paradoksalnie postanowili to wykorzystywać kapitanowie statków. Wpływając na burzliwe wody, zawsze przecież może dojąc do jakiegoś wypadku. Dowódcy okrętów wyspecjalizowali się więc w… zatapianiu okrętów i tym samym wyłudzaniu odszkodowań.

Dno jeziora stanowi więc cmentarzysko jednostek pływających W wodzie spoczywa m.in. wrak 60 m statku towarowego o ładowności 750 t. W maju 1823 r. na jeziorze szalał sztorm; statek zatonął wraz z załogą i ładunkiem węgla. Do dziś nie ustalono czy wypadek, czy napad. Otoczony dziś rafą koralową przetrwał właśnie dzięki temu. Tragiczny rejs ruszył z Buffalo do Chicago nadziewając się na 9 m fale. Ładunek i załoga będąca bardzo daleko od brzegu nie mieli szans. Do dziś pozostaje kwestia, czy nie zatopiła go część załogi licząc na wysokie odszkodowanie? Pod wodą nie znaleziono bowiem steru, a orzcież jego brak uniemożliwiałby kierowanie statkiem.

W tym samym okresie, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do bieżącej wody, przystąpiono do budowy tunelu dł 2 mil, dzięki któremu można by było dostarczać słodką wodę na teren miasta. Ukończona w 1866 r. inwestycja wyposażona w wieżę ciśnień i pompownię, które przetrwały do dziś.

“Najniżej położonym miejscem w Chicago jest stacji pomp Calumet TARP, pod dzielnicą Riverdale, mieszcząca się 365 stóp pod powierzchnią. Owa przepompownia zbudowana w ramach projektu Deep Tunnel, została zaprojektowana jako system anty powodziowy miasta.”

Eksperyment z bomb atomową

Pod powierzchnią Chicago dokonano także niebywałego odkrycia. Podczas II wojny światowej to właśnie tutaj testowano broń atomową. W grudniu 1942 r. trwał wyścig o to, która ze stron konfliktu pierwsza zbuduje śmiercionośną broń. Metr pod boiskiem do uniwersyteckim do gry w squasha naukowcy prowadzili prace nad słynnym „Projekt Manhattan”. Dziś w tym miejscu widać na powierzchni pomnika.

Laboratorium naukowca Fermiego zlokalizowane pod ziemią było miejscem w którym neutronami bombardowano uran, uwalniając reakcję łańcuchową. Tworząc laboratorium wykonano tu szyb sięgający 110 m, którym sprowadzono na dół wszystkie elementy potrzebnych urządzeń. Pierwszy reaktor jądrowy na świecie „Chicago Pile-1” stał się początkowym przystaniem drogi ku niszczycielskiej bombie atomowej. Samo laboratorium działa do dziś, tym razem jednak prowadząc badania mające rozwinąć widzą naukowa z zakresu pierwiastków.

Współczesne podziemia Chicago

Dziś pod ulicami Chicago rozciąga się jeszcze jeden świat. W tym jednak najważniejsza rolę ogrywają… pieniądze.

Pedway, bo o nim mowa, stanowi ogromna sieć tuneli wypełnionych sklepami i butikami. Tworząca swoistą podziemną dzielnicę wabi możliwością wypicia kawy w sieciowym Starbucksie, zjedzeniem pysznego lunchu w jednej z restauracji, a nawet spaleniem przyswojonych kalorii w siłowni.

Prace nad Pedway pozwoliły na otwarcie pierwszego odcinka przejść już w 1951 r., łącząc podziemiami najważniejsze adresy w mieście. W tym tak istotnie miejsca jak: ratusz miejski, centrum Daley, biurowiec hrabstwa Cook i centrum Thompson. W słynącym z niesprzyjających warunków pogodowych Chicago, zarówno w postaci upalnego lata, jak i srogich zim, okazało się strzałem miało to ułatwić poruszanie się mieszkańcom. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Stanowiące de facto podziemna chodniki wytyczone przejścia to prawdziwe cuda. Najdłuższy odcinek łączy wsch 120 N. LaSalle Street i Millennium Park.

Dziś tworzą specyficzną trasę spacerową, rozciągając się na dł 5 mil pod wspomnianym domem towarowym Macy’s. Co więcej działają tu także podziemne parkingi. Jako, że stanowi przestrzeń publiczną całość urządzono bardzo gustownie, wykańczając ją marmurem.

Powstanie atrakcyjnej przestrzeni było możliwe dzięki zebraniu 125 tyś $ co pozwoliło wyremontować tunele i nadać jej atrakcyjnej formy. Na ścianach, w 2013 r. zainstalowano więc 22 kolorowe, podświetlane witraże.

Witraże Chicago Padway - Podziemia Chicago www.szlakiempodrozy.plWitraże Chicago Padway; źródło: Flickr

Oprowadzaniem po tym niezwykłym świecie zajmuje się firma „Chicago Elevated”. Więcej o możliwości wycieczki tutaj.

Podziemna ul. Lower Wacker posłużyła nawet filmowaniu scen do produkcji „Batman. Mroczny rycerz”, kiedy to dolne poziomy ulic posłużyły efektownemu pościgowi samochodowemu. Na co dzień wykorzystywany jest znacznie mniej spektakularnie. Ot, po prostu służy służbom miejskim do transportu towarów i wywozu śmieci.

Podziemia Paryża Francja www.szlakiempodrozy.pl

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments