Skyline Gondola wyrozniajacy www.szlakiempodrozy.pl

Kolejka linowa Skyline Gondola

Po zatopieniu się w nowozelandzkie Queenstown przekonać się można o tym, jak przez ulice przetaczają się tłumy miejscowych. Tradycyjny szlak głównych atrakcji tego ponad 100 tyś miasta, widziany z poziomu ulicy to jednak propozycja dla piechurów. Nikogo jednak nie trzeba przekonywać o tym, że nie mniej interesujące jest co można dostrzec z góry. A to dzięki kolejce górskiej ”Skyline Gondola”.

Pomysł wytyczenia zwykłej, pieszej drogi na górujący nad miastem szczyt Boba’s Peak pojawił się już w l. 20 XX w. Musiały minąć jednak jeszcze kolejne cztery dekady, by Ian Hamilton własnym sumptem wytyczył zwykłą stroma drogę prowadząca na szczyt. Ale, nie zrobił tego z dobroci serca. Jako właściciel firmy obsługującej połączenia autobusowe miał w tym swój interes. Pomysł okazał się trafiony i tak od 1961 r. uruchomił swój biznes. Niestety pomysłodawca dwa lata później zginął w wypadku samochodowym.

Działalność przejęli więc kolejni właściciel, w listopadzie 1963 rozpoczynają budowę schroniska. Przełom nastąpił w 1965, gdy rada miejska Queenstown wyraziła zgodę na zaadaptowanie terenu pod budowę atrakcji, która na zawsze zmieniła miasto. Powołana do budowy kolejki spółka ”Skyline Enterprises” korzystając z francuskiego systemu opracowanego przez firmę Pomagalski, oraz rodzimą CWF Hamilton and Co. sprawiła, że w sierpniu kolejnego roku prace ruszyły.

Obecne wejście do stacji kolejki Skyline Gondola www.szlakiempodrozy.plObecne wejście do stacji kolejki; źródło: Flickr

Był 17 listopada 1967 r. gdy pierwsza kolejka z powodzeniem dotarła na Boba’s Peak, gdzie zatopić się można w oferowanym panoramiczny widoku, jaki oferuje otwarta na 220 stopni przestrzeń. Dziś po przeprowadzaniu szeregu modernizacji i zastosowaniu udogodnień wycieczka jest kwintesencją przyjemności, podsycaną faktem, iż przejażdżki nie trzeba wcześniej rezerwować. Skorzystanie z możliwości zerknięcia na miasto z wyższej perspektywy to na pewno kusząca propozycja. Roztaczająca się z wagonika panorama wprost zniewala. Ale jak może być inaczej skoro przed oczami staje szczyt Coronet, pasmo górskie Remarkables a nawet tafla akwenu Wakatipu. No i oczywiście zachwycające o z oddali miasto Queenstown.

“Wagonik pomieścić może maksymalnie 4 osoby, kwestie obecności dzieci w przejażdżce rozwiązywane są na bieżąco przez pracowników.”

Wiozące pasażerów na wysokość 790 m urządzania kolejki przystosowane są do użytkowanie przez osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich. Ci więcej pracownicy obiektu pomagają osobom przesiąść się w razie wyrażenia chęci na krzesło.

Dwudziestolecie działalności kolejki okazało się idealny, momentem na wprowadzanie udogodnień. Tak oddano do uzysku nowoczesny jak na tamte czasy, wyciąg ”Doppelmayr”. Szukając odpowiedniego dostawcy nowozelandzcy kserowali swój wzrok na bodaj cieszący się najlepszą jakością austriacki wyrób. Kto bowiem może więcej wiedzieć o kolejkach górskich niż Austriacy, którzy z swych Alpach popisali się w tym zakresie nie lada wyczynami.

Skyline Gondola - kolejka linowa www.szlakiempodrozy.plKolejka linowa Skyline Gondola; źródło: Flickr

W 1994 kompleks postanowiono gruntownie zmodernizować. Przystosowanie do stale rozwijającej się technologii oraz poprawa komfortu podróżnych kosztowała jednak słono. Prace pochłonęły kwotę 6 milionów $. Ale, bezsprzecznie było warto. Zainstalowanie ściany z 30 tonowego płaskiego szkła p specjalnie zakrzywionym profilu pozwoliło poszerzyć zakres widoku, tak by bez przeszkód przed oczami pasażerów mógł rozciągać się widok na szczyt Coronet oraz otwierającą się na Arrowtown dolinę.

Wagonik kolejki Skyline Gondola w ruchu www.szlakiempodrozy.plWagonik w ruchu; źródło: Flickr

Nic dziwnego, że po roku kolejka triumfowała w prestiżowym konkursie na „Najlepszą atrakcję turystyczną” Nowej Zelandii. Kolejne uznanie spłynęło na zarządców kolejki w 2000 r. gdy Skuline trafiło do finału konkursu „Best Adventure Tourism”.

Kolejne ważne wydarzenia w historii obiektu to:

  • szumne obchodzone powitanie 10-milionowego gościa, który wykupił przejazd kolejką, w 2005 roku
  • uroczystość działalności 40-lecia kolejki, zorganizowane w 2007
  • kompletna renowacja dolnego poziomu kompleksu w 2008 , dzięki czemu nowy wystrój otrzymały restauracja, bar i salon
  • wielka modernizacja kolejki z 2009, dzięki której aż o 60% zwiększono ilość miejsc dla pasażerów; ponadto odnowiono także umieszczona na dole kasy biletowe, oraz górne przestrzenie konferencyjne
  • odnowienie restauracji w 2013

„Skyline Gondola” jest doprawdy czymś wyjątkowym – to najbardziej stroma kolejką gondolowa na południowej półkuli!

Drugą kolejką obsługiwaną przez „Skyline” jest ta uruchomiona ponownie w 2011 r. w Christchurch.

Skyline Gondola – informacje praktyczne

Siedząc na krześle i popijając napoje w Stratosfare Restaurant&Bar warto zamówić coś na ząb. A to przenie nie jedyna możliwość spędzania czasu. Co więcej pierwsze kroki po opuszczeni wagonika warto skierować ku obserwatorium astronomicznym. Warto wcześniej zaznajomić się z rozpiską organizowanych tu projektów edukacyjnych. Jednym z nich jest Kids Space Talk” – 20 min spacer, podczas którego można zerknąć na Drogę Mleczną.

Koszt przejażdżki to 44 $ dla dorosłych i 26 $ dla dzieci; 4-osobowy bilet rodzinny: 126 $; 5-osobowy bilet rodzinny: 149 $; Otwarta od godz 8.00 do 21.00, przez 7 dni w tygodniu.

Zarządzający kolejką przygotowują zwyczaj wiele atrakcji na poszczególne święta lub wyjątkowo okoliczności. Organizowane są tu choćby:

  • imprezy na Halloween
  • pokazy magików Jonathana Ushera
  • imprezy bożonarodzeniowe z lunchami i kolacjami w restauracji i wizytą św. Mikołaja
  • bale sylwestrowe i obiady noworoczne

Infrastruktura kolejki na tle miasta (Skyline Gondola) www.szlakiempodrozy.plInfrastrukturalna kolejki na tle miasta; źródło: Flickr

Hej! Mam małą prośbę: jeśli spodobał Ci się tekst, może innych też zainteresuje. Proszę podziel się nim, udostępniając go na Facebooku, czy Twitterze. Możesz skorzystać z linków pod tytułem tego tekstu↑. Dziękuję!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *