Drogi autostrady www.szlakiempodrozy.pl maly

Argentyńskie szosy

Widoki na autostradzie z reguły nie oferują nieziemskich widoków. Ot, mają po prostu dać możliwość szybkiego przemieszczania się. Te argentyńskie mają za sobą jednak ciekawe historie, a słynna Ruta 40 już jedna przyjemnie się wyróżnia.

Ale najpierw o innej. W całości pokryta asfaltem, co już stanowi tutejszy drogowy ewenement. Ciągnąca się majestatycznie 1967 kilometrów. Oto Ruta 9. Wychodząc ze stolicy – Buenos Aires, wije się na północny-zachód docierając do Cordoby i dalej aż do granicy z Boliwią. Przebiega przez 7 prowincji, łącząc za jednym zamachem trzy najmocniej zaludnione miasta kraju. Uważa się ją za część słynnej Drogi Panamerykańskiej, przez połączenie wielkiego Buenos Aires z portem Campana.

Ruta 9 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Ruta 9 Argentyna; źródło: Flickr

Biorąc swój początek na La General Avenida Paz, formalnie kończy na moście Horacio Guzman, rozpostartym na rzece La Quiaca w prowincji Jujuy. Od dawna stanowiąca ważne połączenie, nazwane przez miejscowych La Camino Real, stanowiła szlak, którego intencją było połączenie Cordoby z Peru. Gdy w drugiej połowie XIX w. zainaugurowano połączenie kolejowe na podobnej trasie droga stała się mniej popularna. Odzyskała swoją ważność po pojawienie się samochodów. Tak w 1936 odcinki Buenos Aires-Campana i San Nicolas i Rosario pokryto brukiem.

Mało tego, pod koniec lat 30. XX w., między Placem Kongresowym w Buenos Aires i Plaza San Martin w Cordobie na trasie powstało 42 mosty, 17 przepustów i 1412 przejść Wielka rozbudowa sieci drogowej pochłonęła astronomiczną w tamtych czasach kwotę 12 milionów $.

Ruta 9 w prowincji Jujuy, w pobliżu miasta Uquía www.szlakiempodrozy.pl

Ruta 9 w prowincji Jujuy, w pobliżu miasta Uquía; źródło: Flickr

Przez lata wielokrotnie modyfikowana trasa, w 1970 roku doczekała się zainicjowania nowoczesnego połączenia Rosario z Cordobą. Co ciekawe zdecydowano wówczas o budowie tylko jednego pasa ruchu w obie strony, po to by móc zmieścić także szyny pociągniętej trasy kolejowej. Pod koniec 1986 roku koncesjonariusze nie wybudowali jednak jednego z odcinków: Cordoba-Villa Maria.

Trasę wypełniano kolejnymi odcinkami już w XXI w. Tak powstał m.in. odcinek Villa Constitución – Rosario – Carcarañá – Cañada de Gómez liczy 182 km; zlokalizowany jest w prowincji Santa Fe. Innym jej elementem, w prowincji Cordoba, trasa biegnie przez Marcos Juarez, Bell Ville , Villa María docierając do Cordoby; trasa ma tu 491 km.

Z Santiago del Estero do Termas de Río Hondo połączenie liczy 313 km. Z miasta Rosario de la Frontera, przez San José de Metán, General Güemes, do Salty odcinek biegnie w prowincji Salta przez 277 km. 332 km odcinek łączy San Salvador de Jujuy , Humahuaca i La Quiaca, wszystkie na terenie prowincji Jujuy.

 

Tabela średniego ruchu na autostradzie nr 9 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Tabela średniego ruchu na autostradzie nr 9; źródło: Wikipedia

Między regionami

Ruta 8 łączy Buenos Aires z Cordobą, przez Santo Antionio de Areco, Pergamino, Venado Puerto i Rio Cuarto. Zalicza tym samym aż cztery prowincje; patrząc od wschodu: Buenos Aires, Santa Fe, Cordobę oraz San Luis.

Całkowita długość autostrady liczy 695 km. W 1940 roku trakt pokryto brukiem. Do formalnego jej wytyczenia doszło w1 943 roku, jako część autostrady nr 9. Droga biegnie przez liczne pampasy – płaskie ziemie uprawne, stąd widok pasącego się bydła i koni. Szosy okalają hotele, restauracje, bary i stacje benzynowe.

„Na prowincję Buenos Aires przypada 252 km odcinek, w prowincji Santa Fe biegnie przez 118 km. Prowincja Cordoba cieszy się 292 km owej drogi, a region San Luis – 33 km.”

Prócz samochodów osobowych w trakcie podróżny natknąć się nożna na autobusy dalekobieżne.

Wielką część poruszających się po drodze stanowią samochody ciężarowe, realizujące transport ładunków przemysłowych i handlowych. Z racji bliskości pół uprawnych okalających drogę w trakcie żniw na szosie pojawiają się ciężarówki powodujące spore opóźnienia.

Z racji jej położenia po obfitych deszczach na szosie pojawiają się spore ilości zanieczyszczeń, głównie błota znacznie utrudniających poruszanie się po autostradzie.

Jako, że 7 km odcinek trasy biegnie przez miasto Pergamino, co powoduje że jadące nią samochody zmuszone są dostosować się do obecności sygnalizacji świetlnej. Co więcej odcinek ten pełen jest dość ostrych zakrętów. Brak możliwości skorzystania z innej trasy powoduje, ze tworzą się tutaj zwykle korki, przez co nierzadko kierowcy stoją w 30 minutowych korkach.

W 2017 roku działania rządu sprawiły, że przeprowadzono prace dostosowujące do użytku po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zdaniem władz zapewni to większe bezpieczeństwo na drodze, zmniejszając ilość wypadków.

Legendarna Ruta 40

Jedną z najbardziej wyjątkowych tras na świecie jest bez wątpienia RN 40. Owa najdłuższa szosa w Argentynie, jest zarazem jedna z najdłuższych na świecie. Liczy ponad 5 tyś kilometrów! Rozpoczyna się w Punta Loyola na południowych rubieżach kraju, w prowincji Santa Cruz i ciągnie się aż po granicę z Boliwią, w La Quiaca (prowincja Jujuy)!

Mapa RN 40 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Mapa RN 40; źródło: Flickr

Jej charakter wyznaczają drastycznie zmieniające się wysokości. Podczas gdy na południu biegnie 39 metrów nad poziomem morza w okolicy latarni morskiej przy Cabo Vírgenesm by osiągnąć przewyższenie sięgające 4895 m n.p.m., przechodząc przez Abra del Acay, w prowincji Salta.

Jako, że biegnie wzdłuż łańcucha Andów, jej wytyczenie nie wiązało się chęcią ustanowienie swoistego szlaku turystycznego. Swym zasięgiem obejmuje prowincje: Santa Cruz, Chubut, Río Negro, Neuquen, Mendoza, San Juan, La Rioja, Catamarca, Tucumán, Salta oraz Jujuy.

236 tyle na trasie jest mostów
27 tyle razy przechodzi przez Andy
20 parków narodowych mieści się w jej bliskości
11 przez tyle łączy prowincji przechodzi
39 tyle m n.p.m. ma jej najniższy punkt
4895  max. punkt np.m.p na szosie
1935 rok rozpoczęcia budowy

 

 

Ruta 40 nie jest w całości dobrze oznaczona na mapach. Jej południowa część, ulokowana w Patagonii, to de facto żwirowy trakt. Spod kół jadących pojazdów co chwila strzelają kamienie, a za samochodem ciągnie się tuman pyłu. W trakcie deszczu nawierzchnia zmienia się zaś w błotniste bagno. Słabo zaludniony teren sprawia, że jadąc Ruta 40 mija się pojedyncze chaty.

Ruta 40 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Ruta 40 Argentyna; źródło: Flickr

Kierowcy poruszając się droga zmuszeni są stale kontrolować wskaźnik zużycia paliwa. W razie pustego baku mogą pojawić się problemy Co prawda na trasie działa kilka stacji benzynowych, ale nawet miejscowi wożą ze sobą pełne kanistry. Ponadto podczas prowadzenia samochodu nie należy oczekiwać samych przyjemnych doświadczeń. Katastrofalny stan nawierzchni na pewnych odcinkach jest prawdziwą próbą. Pełna jest górskich zakrętów i serpentyn. Poruszania się po drodze nie ułatwia fakt występowania silnych wiatrów, które dmuchając w z boku sprawiają, że ciężko jest się utrzymać na szosie.

„Przebiega wzdłuż istotnych dla Argentyńczyków obszarów i obiektów jak choćby jaskiń Cueva de las Manos, Parku Narodowego Los Glaciares oraz doliny Calchaquí.”

Południowy odcinek, od Cabo Vírgenes wije się przez patagońskie równiny. Leżąca na trasie Esperanza to miasto, które stanowi przystanek dla kierowców ciężarówek – działa tam stacja benzynowa i bary.

Przebiegając przez rejon Cyuo, na który składają się prowincje Mendoza, San Juan i La Rioja zaobserwować można rzeki, zasilające pola uprawne winogron. Podobnie zresztą na terenie prowincji Catamarca, Tucumán,Salta i Jujuy gdzie prócz dolin pełnych winnic, krajobraz wyznaczają wzniesienia i płaskowyże.

Element Drogi nr 40 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Element Drogi nr 40 Argentyna; źródło: Flickr

Utrzymanie drogi pochłaniające wielkie środki finansowe, realizowane jest w systemie dotacji przeznaczanych przez ministerstwo turystyki władzom konkretnych prowincji. Część środków przeznaczonych na wybrukowanie nawierzchni niejako sprzeniewierzono; okazało się że władze Río Negro wydały otrzymane środki na polepszenie lokalnych dróg.

Ciągła zmiana trasy powoduje, że pragnący pokonać cały odcinek drogi powinni uaktualnić przed podróżą uaktualnić wydawane przez zarządców drogi mapy. Co więcej trwające prace zmuszą mieszkańców do zmiany dychach dotyczących zamieszkania; te bowiem określa się na podstawie ulokowania domu, biorąc po uwagę położenie domu na konkretnym kilometrze szosy.

Viaducto La Polvorilla na Ruta 40 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Viaducto La Polvorilla na Ruta 40 ; źródło: Flickr

Znak na Ruta 40 Argentyna www.szlakiempodrozy.pl

Znak na Ruta 40 Argentyna; źródło: Flickr

Argentyńskie drogi prowadzą do miast. Zajrzyj do oferującej wiele możliwości Cordoby!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *